Veelgestelde vragen over snellaadstations
Snelladen kan je enkel doen bij speciaal ontworpen snellaadstations voor elektrische voertuigen (EV's). Met hun gemiddelde vermogens van 50 kW tot meer dan 400 kW, bieden snelladers flink hogere laadsnelheden dan standaard-laadstations. Handig om langere afstanden te overbruggen en wachttijden aan de laadpaal in te korten, dus.
Samen bouwen Storm en Q8 vanaf 2024 het allereerste Belgische netwerk van full-service snellaadstations uit – tot wel 200 nieuwe locaties. Bij een groot aantal daarvan zal je ook boodschappen kunnen doen en een koffie drinken of iets eten. Door onze expertise in hernieuwbare energie, mobiliteit en shoppen te bundelen, kunnen we een unieke klantenbeleving creëren voor iedereen die elektrisch rijdt. Q8 zal de snellaadstations uitbaten onder het Q8 electric-merk via langlopende erfpacht-overeenkomsten met Storm, dat zal instaan voor de ontwikkeling en de bouw. De plannen zijn goed voor een verwacht investeringsbedrag tot 250 miljoen euro.
Onze snellaadstations worden gebouwd op zichtbare en goed bereikbare toplocaties in heel België, zowel bij belangrijke verkeersassen als in de buurt van stedelijke kernen. Zo bieden we een oplossing voor e-chauffeurs die langere afstanden willen afleggen én voor iedereen die thuis niet kan laden bij gebrek aan een garage of oprit. Een overzicht van alle locaties vind je hier.
In de zomer van 2024 verwachten we onze eerste locaties te openen.
De individuele laadplaatsen zijn ruim genoeg om zowel elektrische personenwagens als lichte vracht- en bestelwagens te bedienen. Alle laadplaatsen zijn geschikt voor personen met een beperking. Aan de laadstations met shops en restaurants voorzien we ook laadmogelijkheden voor elektrische fietsen. Enkel zwaar vervoer – elektrische vrachtwagens of bussen – kunnen niet terecht bij onze stations. Dat komt omdat het opladen van zwaar vervoer op dezelfde sites als personenwagens in principe bepaalde veiligheidsrisico’s met zich kan meebrengen. Mogelijk rollen we in de toekomst wel een vergelijkbaar concept uit voor zwaar vervoer, zoals in sommige Scandinavische landen al meer ingeburgerd is.
Elk snellaadstation zal plaats bieden aan minstens 6 tot 16 laadpunten met elk een ultrasnel laadvermogen tot 400 kW.
Reken ongeveer een kwartier tot twintig minuten voor een state-of-charge van 80% voor een gemiddelde wagen met batterij van 50 kWh.
Snelladen is bij normaal gebruik niet schadelijk voor de batterij van moderne EV’s. Hou er wel rekening mee dat je auto consequent opladen met snelladers over een lange periode de levensduur van de accu mogelijk licht kan verkorten in vergelijking met gewoon laden.
Afrekenen in onze snellaadstations kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric-app en met elke bank- of kredietkaart.
We bieden meer dan enkel laadopties voor EV’s. De helft van de 200 snellaadstations krijgt een eigen shop met broodjeszaak en serveert premium koffie. Bij een kwart ervan wordt ook een snelservice-restaurant voorzien. Je kan als klant dus makkelijk je boodschappen doen en een koffie drinken of iets eten. Ook veiligheid voor onze gebruikers is een absolute prioriteit. Elk laadstation wordt permanent gemonitord en zal worden uitgerust met camerabewaking om een zo comfortabel mogelijke totaalbeleving te garanderen.
Om ons aanbod zo ruim mogelijk te maken, werken we samen met de partners waarmee Q8 jarenlange ervaring heeft in haar tankstations: Delhaize Shop&Go, Panos en Starbucks. De snelservice-restaurants zullen ook worden uitgebaat door gereputeerde merken. Voor de eerste projecten werken we samen met McDonald’s.
Het aanbod varieert per locatie: de helft van de snellaadstations krijgt een shop en eetgelegenheid. Waarom niet allemaal? Net zoals bij tankstations met brandstof zijn sommige locaties nu eenmaal beter geschikt als enkel een laadstation en zijn andere dan weer perfect voor de combinatie met eten of shoppen. Alle stations zullen wel duurzaam worden gebouwd: met natuurlijke materialen zoals hout en waterdoorlatende verharding, groene beplanting, een groendak en zonnepanelen.
Voorlopig is dat niet het geval, maar het is een optie voor de toekomst.
We verwachten en voorspellen geen tekort aan energie. Er zullen wel aanpassingen nodig zijn aan de elektriciteitsnetten. Daar wordt hard aan gewerkt door de betrokken netbeheerders. In de praktijk stellen we vast dat op de centrale locaties die we aan het ontwikkelen zijn er zich nergens een aansluitprobleem voordoet.
De stroom in de snellaadstations van Storm en Q8 is 100% hernieuwbaar, dat kunnen we garanderen. De meest voordelige duurzame elektriciteit is vandaag afkomstig van windturbines en zonnepanelen. Daarom zetten we in op zoveel en zo snel mogelijk verder bouwen aan de nodige infrastructuur tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kost: windturbines op land en zee, zonne- en batterijparken.
Onze huidige plannen omvatten de uitbouw van een netwerk over heel België en dus niet enkel Vlaanderen. Er zijn momenteel al een veertigtal projecten zeer concreet vormgegeven binnen alle landsdelen. De focus ligt in de beginfase op België maar we hebben de ambitie om het concept verder uit te rollen in andere landen.